Kisah Budak Paling Degil Dalam Dunia #2 – Wreck-It H


Sedang saya beberapa hari ini cuti sakit di rumah abang saya, saya terlibat dalam menu tontonan kartun anak menakan saya, Khalil Amshar. Pada umur ini, memang suka menonton kartun. Rasanya kesemua filem Disney/Pixar saya dah tonton bersamanya.

Wreck-It Ralph dan Fix-It Felix

Salah satu kartun kegemarannya sekarang adalah Wreck-It Ralph. Setelah menonton agak berpuluh kali (kerana rupanya toddlers suka menonton sesuatu yang berulang-ulang), saya sedar 2 perkara.

1. Saya rindukan permainan zaman video zaman 80-an dahulu. Nada dering hp saya adalah lagu tema Mario Bros. Geek,  I know.

2. Ralph reminds me so much of budak paling degil dalam dunia dalam nukilan saya dahulu.

Yes, I shed some tears when Ralph decides to sacrifice himself for Venoloppe’s future by shattering the mentos thing into the Diet Coke lava thing, when the camera pans his face holding the medal while falling down in slow motion, knowing this is his demise, while muttering the bad guy mantra”

“I’m bad, and that’s good. I will never be good, and that’s not bad. There’s no one I’d rather be then me.”

That struck me deep, as a teacher I forget the core psychology human that i learnt; that no matter how bad someone seems in the outside,   deep inside he/she has a desire to be good. To be recognised. To be valued.

Membawa kembali kepada sambungan cerita Kisah Budak Yang Paling Degil Dalam Dunia.

Mungkin anda tidak percaya, tetapi dengan bantuan Mentor Native Speaker saya, Alhamdulillah, terhadap perubahan yang ketara terhadap H, kelas itu sendiri dan sekalian disiplin kelas yang saya ajar.

Mentor Native Speaker saya, C, telah membentuk sebuah program pengurusan bilik darjah yang mantap; dinamakan ” Rewarding Good Behaviour”.

Secara ringkasnya, pada permulaan program, perkenalkan 5 peraturan utama kelas 1. Good sitting 2. Good looking 3. Good listening 4. Good speaking 5. Good thinking. Ganjaran diberikan dalam bentuk sticker yang dilekatkan pada baju murid setiap kali dia membuat perkara sebegitu. Jika ada yang berminat untuk tahu langkah secara terperinci, mungkin saya dapat memberi bahan yang saya guna.

Saya telah didemonstari langkah demi langkah oleh Mentor saya cara untuk melaksanakannya, dan Alhamdulillah, H dan juga seisi rakan sekelasnya menunjukkan perubahan disiplin dan kadar kemajuan pembelajaran yang lebih baik.

Satu insiden yang ingin saya nukilkan disini;

Situasi : Saya dan Mentor, sedang berbincang mengenai disiplin H yng makin menjadi-jadi, kali pertama C demo kepada saya program ini, selepas pembelajaran habis, tiba-tiba H ambil pemadam papan putih, dan tolong padam papan putih.

Mentor, C beralih melihat saya, dan bercakap kepada H : “ Good boy! Here’s a sticker for you!”

Muka H macam tak percaya, terus pergi kepada kawan-kawannya dan menunjuk-nunjuk sticker yang ditampal di bajunya. “Wei, tengok wei, tengok aku dapat..”

C beralih kepada saya dan berkata ; ” Wow, see how his face looked when he got a sticker? It’s like he doesn’t believe it, like he doesn’t think he can get one. Now, he’s so proud and showing off and saying, see, i get a sticker too…

I think deep down he is trying to be good. I see him and i know he’s really bright. You need to always praise his good behaviour..”

Saya cakap, saya akan cuba bersabar untuk tidak marah kepada dia dan kepada semua murid saya. ” I will try, but you yourself know how my class is haha.” C : ” I know! You must have lost a lot of weight dealing with this class haha. But remember, with this programme, you don’t have shout a lot and you will have extra energy.”

Sangat benar, besoknya saya masuk, H sedang memanjat di atas troli itu lagi, saya terus cakap ” Class, where’s the good sitting?”. Terus H melompat turun dari atas troli dan duduk gaya Good Sitting di kerusinya. Malah dia merupakan antara pelajar terbaik hari itu.

Ya, perubahan H bukanlah terus menjadi pelajar terbaik. Dia ada hari-harinya, tetapi dia mencuba untuk menjadi lebih baik.

Saya ingat ayat The Nicelanders berkata kepada ralph pada awal cerita, kenapa patung keknya tidak boleh berada di atas bersa-sama yang lain, dan kenapa dia tidak boleh dapat pingat jugak? Jawab Gene Nicelanders:

“Medals? Bad guys don’t win medal..”

My ‘bad guy’ did win a ‘medal’. And lots more after that.

Alhamdulillah. Secara beransur-ansur, saya pun kurang menjerit dan berlari ke sana ke mari untuk mengawal kelas, dan kemajuan sangat ketara dalam kelas tersebut, boleh dilihat dari gambar-gambar yang saya nukilkan.

Buddy System  - Seorang murid Pemulihan sudah pandai mengajar Phonics kepada rakannya. H terselindung.

Buddy System – Seorang murid Pemulihan sudah pandai mengajar Phonics kepada rakannya. H terselindung.

Pembelajaran Kendiri - Phonics Dalam Kumpulan

Pembelajaran Kendiri – Phonics Dalam Kumpulan

Pembelajaran Kendiri - Phonics Dalam Kumpulan

Pembelajaran Kendiri – Phonics Dalam Kumpulan

Buddy System - Giliran H mengajar rakannya Phonics.

Buddy System – Giliran H mengajar rakannya Phonics.

Wahai para guru, marilah kita berdoa kebaikan terhadap anak murid kita, kerana jauh di dalam hati mereka cuba untuk menjadi baik, tetapi mungkin tidak diberi peluang dan sering dilabel. Amin.

“I’m bad, and that’s good. I will never be good, and that’s not bad. There’s no one I’d rather be then me.”

Tambahan : ” Please love me for me. Because I’m trying to be good”

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: