Europe, Jet’aime


Alhamdulillah.

Minggu pertama bertugas sebagai Pengadil Padang (Pegawai Kejohanan) MSSR merupakan pengalamaan yang bermakna. Walaupun sekadar memegang tugas yang kecil, banyak perkara-perkara teknikal yang saya pelajari dari pegawai-pegawai senior.

Saya jemput sahabat terdekat saya untuk menjadi seorang Pengadil kerana tahun ini kami kekurangan pegawai. Kawan saya, seorang yang sangat bersemangat tinggi dan suka mencuba sesuatu yang baru, F, datang dengan jayanya membantu kami walaupun dalam masa yang sama menjadi guru pengiring/ jurulatih pasukan sekolah.

Sedang saya berbual dengannya untuk bertugas untuk minggu hadapan, giliran MSSM;

” Kak, minggu depan saya dah tak ada..”

” Tak ada? (Fikir). Oh! Le’ Paris, madamemoisselle! Oui!”

:: konon saja::

:: konon saja::

Pada bulan Oktober tahun lepas, F telah mengajak saya menyertainya untuk jelajah benua Eropah. Oleh kerana kekangan wang dan juga beberapa faktor lain, saya membuat keputusan untuk tidak menyertainya.

Masa sungguh cepat berlalu.

Rasa sungguh cemburu sebenarnya melihat sahabat-sahabat terbang sekeliling dunia melihat negara orang. F ini hobinya memang suka merantau ke negara orang.

Semasa berbual bersama-sama dengan beberapa kawannya tadi, bersama keenakkan keropok losong Tanjung Karang dan segelas air sirap limau suam, kami berbual mengenai cenderahati, waspada, keseronokan dan juga keterujaan.

Semangat teruja dan juga wistfulness (cemburu-sayu) dilahirkan dalam bentuk perbualan dalam kereta di bawah:

” F, nanti ko sampai Paris, ko ambik gambar snowflake kat aku tau..aku teringin nak tgk bentuk snowflake..“. Sahabatnya yang sedang sarat mengandung berpesan. Ngidam.

“Ok, ok nanti aku pinjam mikroskop di sana ambik gambar kat ko…”

Kami ketawa sekereta.

Kami sebagai sahabat sebenarnya, dalam kecemburuan, mahukan yang terbaik dan kebahagiaan kepada sahabat-sahabat yang lain. Saya doakan yang terbaik untuk F dan juga kawannya yang bakal menjelajah dunia impian di Eropah hujung minggu ini, semoga kami yang lain dapat juga sampai di situ nanti.

” Hah, akak tahu nak pesan apa!!”

” Apa?”

” Any souvenirs from the Will & Kate Wedding…dan juga jangan lupa fridge magnet dari semua tempat ko sampai ek..”

“Oraits..tapi kena upfront duit lah kak, exchange rate tinggi..” Sengih comel F. Nasib baik comel.

” No worries”.

Semoga selamat semuanya. Bila gamaknya hendak mendapat jemputan ke Tanah Suci pula bagi diriku.

Amin.

3 thoughts on “Europe, Jet’aime

  1. Pingback: “It’s The Little Things That Makes You Happy..” | sejakduamenjak

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

