#7 – Anatomi Sebuah Kemarahan


Ada orang parking kereta di belakang kereta anda yang sedang parking dalam lot parking yang sebenar. Anda hendak keluar dan meninggalkan kawasan tersebut. Apa anda akan buat? Adakah anda akan marah kepada orang tersebut?

Ini cerita saya. Dan cerita mengenai marah.

Saya baru sarapan pagi di sebuah tempat makan yang popular, akibatnya parking penuh. Kereta sidia diletakkan betul-betul di belakang saya. Di dalamnya ditinggalkan ibunya yang tua, termangu-mangu apabila saya hon kereta berkali-kali dalam usaha menarik perhatian pemilik kereta tersebut.

Saya tahu dia telah lama parking belakang saya, kerana sejak saya mula masukkan parkir, dia tiba-tiba parking  belakang saya. Jadi, saya seperti ” So, okay fine..mungkin sekejap..”

Saya balik, dalam setengah jam kemudian keretanya masih disitu.

Kembali kepada kisah hon tadi, dia baru keluar dari kedai setelah beberapa lama.

Dia: Sorry. Sorry aa.

Saya: Kenapa you parking belakang kereta i? Mana boleh parking macamni??

Dia: Mana ada parking di tempat lain? Bukannya you mati kalau I parking kat sini!!!

(Bila dia sebut perkataan MATI tu saja, dah rasa berapi sampai ke kepala!)

Saya : Mana tau kot i mati tunggu u kat sni!!! Ikut suka hati ja!!!

Mak saya memujuk saya untuk beredar dan masuk ke dalam kereta. ” Mama kenal dia, memang dia terkenal kaki gaduh kat sini..sampai menjerit-jerit “.

Kemudian, setelah beredar pergi saya sedar saya berpeluh, dan hati berdebar. Kemudian rasa penyesalan tiba.

Saya teringat sebuah cerita saya baca di Reader’s Digest:

Sepasang suami isteri sedang memandu dalam sebuah bandar yang dilawatinya. Secara tidak sengaja, suaminya membelok masuk ke sebuah lorong yang bertanda No Entry , dan hampir bertembung dengan seorang wanita yang sedang berjalan. Pejalan kaki itu menjerit ; ” Woi, ni lorang No Entrya la BODOH!!” Si isteri dalam keterkejutan, ingin membalas tempias cacian pejalan kaki itu. Si suami, yang terkenal dengan nickname Zen Master, tiba-tiba menurunkan tingkap kereta;

” Kami ini orang baru di kawasan ini. Jalan ni No Entry yer?”

” Errr..ya. Kan ada di depan lorang tu tadi..”

” Oh, sorry, kami tak nampak tadi. Kami mintak maaf yer kak. Terima kasih banyak-banyak kerana mengingatkan kami.”

” It’s ok. Takpa”. Mereka berpisah dengan senyuman.

Dengan penyesalan saya terngiangkan cerita tersebut. ” I should have handled it better..he said he was sorry..” .

Kemudian, apabila orang hadapan begitu mengambil masa menggunakan Cash Deposit Machine, saya diam. Dan apabila dia berkali-kali salah menekan walaupun dibantu saya, saya tarik nafas juga tapi diam. Kemudian apabila dia sudah berjaya menyelesaikan transaksi, dan tanpa toleh mengucapkan terima kasih, saya redha.

For, i hope, in that small gesture, somehow, i had paid my dues of my anger.

Nabi Muhammad S.A.W pernah berkata ; ” Orang yang gagah adalah orang yang menahan kemarahannya..”.

Gagah itu susah.

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

