#20 – Ignorance is not bliss


” How important you think education is?”

-self access learning-

Jadi marilah dengar satu cerita.

Saya ada satu external drive yang saya pandainya guna sebagai USB untuk membawa kesana-kemari menyimpan data.

Jahilnya saya tak fikir panjang penyalahgunaan saya, dan tatkala ada guru lelaki melihat saya “eject” external drive itu dari komputer awam sekolah, dia berkata kepada saya , ” Berani jugak..”

Saya tak faham maksudnya ketika itu.

Jadi suatu hari saya plug-in kepada satu lagi komputer lain di bilik guru. Ladida ladidi, besoknya saya check, semua file saya dalam external drive dah ada ikon anak panah, menandakan dah ada virus Recyler.

Licik gila virus ni.

Hari besoknya pula, dia sembunyikan kesemua fail saya termasulah fail gambar kenangan sanya selama 6 tahun lepas. Abang di kedai kata tiada cari nak selamatkan keculai format semua balik.

Gelap rasa masa depan tiba-tiba.

Terasa baru tamparan yang hebat akibat kejahilan saya membahayakan fail-fail penting saya dengan menggunakannya secara rambang.

Alhamdulillah, kawan saya seorang computer programmer telah membimbing saya cara untuk program balik di MS-DOS cara nak menyahghaibkan fail, dan semua timbul semula.

Kepada kamu itu, anda adalah penyelamat!!

Pengajaran dari kisah ini, saya rasa pendidikan dan pengetahuan penting sangat-sangat, bukan sahaja yang belajar di sekolah, tetapi apa yang kita belajar dari hidup.

Kepentingan pendidikan bukan sahaja dari kejayaan kita, tetapi dalam mengenal apa kegagalan kita dan berusaha membaikinya.

Kejahilan akan memusnahkan. Dalam kes saya, hampir secara literal.

My education on the importance of being diligence and careful had been learnt from my mistake.

Jadi, selepas ini, kerja-kerja penting saya simpan di link emel, supaya senang hendak di link di mana-mana.

External drive oh external drive.

2 thoughts on “#20 – Ignorance is not bliss

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

