*hati saya hujan batu kerana Abah*


::pohon rambutan di taman rumahku::

Semasa saya brisk-walking keliling spot kegemaran penduduk Alor Star pagi tadi, nyaman rasanya hati saya melihat pepohon rendang tinggi dan memayungi para jogger dan ‘pengusaha kesihatan-diri’ sepanjang-panjang trek. Selain dari pemandangan beberapa istana di-raja, kehijauan alam di trek ini yang banyak menyumbangkan kepada kesejahteraan minda dan fizikal saya sejak 6 tahun kebelakangan ini.

Jutaan langkah kaki saya sepanjang trek hijau ini yang juga ditemani soundtrack lagu-lagu dari MP3 player Sony hitam saya, sambil melayan  pemikiran lewa dan kadang-kadang serius. pahit, manis, sekarang, dahulu, masa depan, ya atau tidak, perasaan ceria dan juga pernah air mata mengalir.

It’s my me time.

Perkara ini melekat dalam minda saya sejakduamenjak. Acquiring a place i will soon claim my own home. Pada masa kecik dahulu, rasa nak keluar ja dari rumah sekarang dan pergi jauh-jauh, hidup jauh-jauh sebab rasa tempat lain lebih best dari rumah sendiri.

Tapi sekarang setelah sedekad merantau ke negeri-negeri orang, melihat dunia orang (walaupun dalam negara sendiri), baru sedar yang hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Hati saya hujan batu.

There is no place like home. Secara harfiahnya dan secara metafora.

::nun jauh melangit sana::

Saya pulang ke rumah dan dapati sang jebon berpesta lagi malam tadi, pesta makan buah rambutan yang kian hari meranum di pohon rendang sebelah rumah “kampung” di tengah pekan saya ini. Setelah saya sapu sisa-sisa kulit dan biji di atas lantai rumah, saya sendiri memetik buah-buah yang nampak merah sudah, siap memanjat buaian untuk mencapai yang tercapai. Yang lain, saja biarkan masa meranumkannya.

Setiap dua kali setahun pohon ini berbintik merah, saya teringat arwah abah. Sebenarnya melihat rumah ini, saya teringatkan dia. Betapa telitinya dia dalam perancangan. “Begin with the end in mind”. Dia adalah seorang perancang masa depan yang baik, dan saya amatlah bersyukur di atas kebijaksanaan abah dalam beberapa hal melibatkan keluarga dan anak-anak, yang saya nampak sekarang setelah lebih 15 tahun dia tiada.

Pokok rambutan ini ditanam di sebelah rumah kami tatkala kami masih kecil. Saya tak pasti sama ada dia sempat merasa hasil tangannya sendiri. Terdapat pokok pisang dan juga pokok mempelam di sebelah rumah. Kadang-kadang terasa mungkin arwah abah cuba mendidik kami mengenai cara kampung juga walaupun di tengah bandar.

Sedang saya berdiri di depan rumah, saya dapat bayangkan apa yang mungkin arwah abah bayangkan sewaktu mencari-cari rumah untuk keluarga bersama ibu saya. Laman di sekeliling rumah untuk anak-anak bermain dan berlari. Taman permainan di hadapan rumah. Tanam pokok-pokok buah untuk masa santai. Buaian besi untuk rehat petang. Dan seperti dapat melihat masa hadapan, di sini juga terdapat kebanyakan besar sekolah-sekolah terbaik di Malaysia. Dan potensi untuk menjadi “kawasan” yang diduduki 30 tahun akan datang.

Mungkin sudah jumpa lokasi untuk Rumah Pertamaku?

“Short term loss for long term gain”. Saya quote ayat mentor English Native Speaker saya dalam mendidik kanak-kanak. Berkorban sekarang untuk masa depan yang lebih baik.

Ada kawan cakap saya berfikir banyak sangat. I got that from Abah. And i thank ALLAH for it.

Saya berdoa agar satu hari nanti bila saya tiada, Insyaallah, anak-anak saya nanti dapat hidup dengan lebih baik dari saya sekarang, berdasarkan keputusan-keputusan yang saya buat pada hari ini.

Begin with the end in mind. Short term loss for long term gain.

Berdoa supaya semuanya adalah yang terbaik, dan semoga Dia memberi petunjuk dan ketenangan di atas apa-apa keputusan.

Amin.:)

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

